Grepet er i forsølvet messing. Knappen er utformet som en syv-sylindret gnome motor. Gnome motoren var en type forbrenningsmotor, vanligvis med et ulikt antall sylindre per rad i en stjernemotor hvor veivhuset og sylindrene roterte omkring stemplene, som forble statiske. Gnome-motoren ble utviklet av de tre franske brødrene, Louis, Laurent og Augustin Seguin. En av norsk flyhistories kjente fly, Trygve Grans Bleriot XI-2 hadde en slik motor.
Skjefteplatene skulle opprinnelig utformes av ben. På bakgrunn av anbefaling fra KV ble dette endret til et annet materiale for produksjonsdolkene. KV nevner både celluloid og galalitt (kasein).
Parerstangen er vingeformet med flyvingen som modell. Flyvermerket ble innført i 1919 som et felles merke for både marinens og hærens flyvere. Midt på parerstangen finnes et emaljert riksvåpen. På modelldolken er dette merket både på parerstangens front og revers side. På produksjonsdolken er merket bare på forsiden. På reverssiden er kjernen i vingen utformet som et skjold der serienummeret er slått inn i nedre del.
Klingen er i stål, rett og tveegget.
Balgen er av brunt lær med forsølvet beslag til doppsko og to bæreringer. Balgen er konstruert av en trekjerne belagt med lær og 3 metallbeslag stykker. Ringer er montert på det øvre og det midtre metallbeslaget for feste av gehengremmene. Doppskoen er formet som en kule. Læret har samme lys brune farge som approbert for pistolbeltet.
Gehenget består av to reimer i flettet lær i lys brun farge. Reimene har spenner i hver ende for feste til balg-ringene, og for montering i pistolbeltet. Den korte lærreimen består av 305 mm flettet lær som er festet til en 65 mm lang kjetting som består av fire små og en stor metallring i tillegg til en krok. Totalt er den korte reimen 370 mm. Kroken benyttes til å feste dolken i øvre bærestilling i en ring i pistolbeltet. Den korte reimen monteres i dolkens øvre ring og beltets fremre del. Den lange lærreimen er 625 mm og monteres på den nedre balgringen samt bakre del av pistolbeltet.
Kun to dolker ble forsølvet. Dette ble utført av en gullsmed i Oslo. Metalldelene med unntak av bladet er utført i nysølv, en legering av kobber, sink og nikkel.
Dolken var i bruk fram til okkupasjonen i 1940. Ved opprettelsen av Luftforsvaret i 1944 forsvant både Hærens og Marinens Flyvevesen. Bruk av dolk ikke videreført.
Dolkens parerstang og balgens munnblikk er merket med serienummer. Unntaket er modelldolken samt en sammensatt dolk som er uten serienummer.